تشخیص هویت در دنیای مدرن

یکی از چالش‌هایی که جوامع از قدیم با آن درگیر هستند بحث تشخیص هویت افراد است، موضوعی که در بسیاری از موارد حقوقی و قانونی مشکل آفرین می باشد، زیرا افراد به سادگی می‌توانستند هویت خود را تغییر دهند و از مجازات بگریزند.

نمونه بارز آن که به صورت گسترده در هر جامعه‌ای وجود داشت جعل سندهای هویتی مانند شناسنامه و گواهینامه و حتی کارت‌هایی که برای رفت و آمد به مکان‌های حساس به کاربرده می‌شد.

هر اندازه که دانش بشری رو به جلو گام برداشت پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه به وجود آمد که بسیار هم چشمگیر بود. فن‌آوری‌هایی که با کمک آن‌ها هیچ‌کس نمی‌تواند هویت خود را پنهان کند.

نمونه ای که دست کم یک بار با آن برخورد داشته اید فن‌آوری عینبیه چشم که بیشتر در فرودگاه‌ها از آن بهره برده می‌شود و یا اثر انگشت که برای ثبت ورود و خروج افراد کاربرد دارد. اما این دو تازه آغاز راهی است که پژوهشگران آن را آغاز کرده‌اند.

انسان‌ها بر خلاف سگ‌ها توانایی محدودی در بویایی دارند و اینکه بتوانند بوی افراد گوناگون را تشخیص دهند از عهده آن‌ها بیرون است، همین مورد دستمایه ای شد تا دانشمندان روی این شیوه کار کنند.

نخستین بار دانشگاه صنعتی مادرید بود که در سال دو هزار و نه در این زمینه پیشگام شد و به فکر ساخت دستگاهی افتاد که بوی بدن انسان‌ها را تشخیص دهد زیرا از نظر علمی هر انسانی بوی خودش را دارد و همانند اثر انگشت، بوی دو نفر یکسان نیستند.

البته این روش هنوز برای کامیابی بیشتر راه درازی را در پیش دارد، اما با این وجود در هشتاد و پنج درصد موارد درست کار می‌کند و بازدهی مناسبی دارد.

مورد بعدی که بسیار شگفت انگیز است به کارگیری ضربان قلب برای احراز هویت است.

دستبند نیمیپژوهشگران کانادایی مدتی پیش دستبندی را ساختند که به وسیله آن می‌توان بدون نیاز به گذر واژه وارد بخش کاربری سایت مورد نظر شد به این روش که این دستبند الگوی ضربان قلب را که برای هر کسی متفاوت است را درک می‌کند و از آن به عنوان گذر واژه بهره می‌برد.

نام این دستبند نیمیNymi است و این توانایی را دارد از راه بلوتوث اطلاعات را به گوشی هوشمند رایانه و یا حتی در اتاق هتل‌ها بفرستد.

این روش از دید مقایسه کارکرد بهتری نسبت به فن آوری تشخیص چهره دارد.

این دستبند را می‌توان به عنوان جایگزینی برای مدارک شناسایی مطرح کرد و با حرکت دست شما اطلاعات را منتقل می‌کند

با به کارگیری آن می‌توان درصندوق عقب ماشین را باز کرد یا تلویزیون را روشن و خاموش کرد.

نکته  بعدی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم از موارد پیشین نیز جالب‌تر است.

هیچ می‌دانستید رگ‌های بدن هرکس از یک الگوی خاص پیروی می‌کند و می‌توان با این الگو هویت افراد را تشخیص داد.

به همین منظور دستگاهی ساخته شده که با اسکن رگ‌های کف دست هویت فرد را تشخیص می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *