اتاق شیشه‌ای حریم خصوصی

رمز عبورامروزه در هر زمینه‌ای که فعالیت کنید بی‌گمان با کامپیوتر سر و کار داشته‌اید و رفت و آمد به سایت‌های گوناگون که بسیاری از آن‌ها نیاز به تعریف کاربری دارد، یعنی شما برای دسترسی داشتن به همه امکانات موجود در آن باید نام نویسی کنید که این خود نیازمند داشتن یک گذر واژه و نام کاربری است، اما چیزی که نباید از کنار آن به سادگی گذشت امنیت است.

اگر امنیت ما در فضای مجازی به خطر بیفتد ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به ما وارد شود. آسیب‌هایی که بسیار فراتر از فضای حقیقی است زیرا در بسیاری از موارد امکان پیگیری و جبران خسارت وارد شده وجود ندارد.

گذر واژه مجموعه‌ای از حروف و اعداد است که هرچه پیچیده‌تر باشد امکان حدس زدن آن دشوارتر می‌شود و هر چه طولانی‌تر باشد امنیت شما بیشتر تضمین می‌شود.

نکته‌ای که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند این است که هیچ گاه نباید از یک گذر واژه برای چند کاربری بهره برد، چون با لو رفتن یک کاربری همه آن‌ها به خطر می‌افتند و حجم بالایی از اطلاعات ما دزدیده می‌شوند.

برخی چنین می‌اندیشند که ساخت گذرواژه کاری بسیار ساده است و کافیست نام و نام خانوادگی یا تاریخ تولد یا نام مکان‌های مهم یا شماره تلفن و چیزهایی از این دست را به کار برد، اما غافل از اینکه این موارد به سادگی حدس زده و شناسایی می‌شوند.

ساختن گذرواژه مناسب نیازمند مهارت است و در کنار آن باید به شکلی باشد که توانایی به یاد سپردن نیز داشته باشد.

یکی از راه‌هایی که برای این کار وجود دارد بهره بردن از جملات ماندگار است، برای نمونه دیالوگ فیلم‌ها، تکیه کلام‌ها و جمله‌های ادبی.

البته شما باید این هنر داشته باشید که این‌ها را کمی پیچیده‌تر از چیزی که هستند دربیاورید.

همچنین می‌توانید از رویدادهای زندگی خود نیز بهره ببرید، برای نمونه اگر کاری را دوست دارید انجام بدهید، یا اتفاق خنده‌داری که در مراسمی برای شما افتاده است.

یادتان باشد که هیچ‌گاه به دنبال جمله‌های تکرای و تاریخ مصرف گذشته نروید چون آن‌ها نخستین چیزی هستند که دزدان اینترنتی به سراغش می‌آیند.

شاید بپرسید که ساخت یک گذرواژه برای هر سرویسی غیرممکن است اما به شما می‌گوییم برای سرویس‌های مهم چنین کاری را انجام دهید و برای عضویت‌های پیش پا افتاده از یک رمز عمومی پیچیده بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *