هزینه های ساخت جاده قزوین، الموت به تنکابن سه ساله باز می گردد

منوچهر حبیبی اظهارداشت: به منظور اتصال استان های قزوین و مازندران اجرای طرح ملی جاده قزوین، الموت به تنکابن در سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲ مطرح و مورد تصویب معظم ‌له قرار گرفت.

وی افزود: این پروژه از مصوبات بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه راه استان محسوب می شود که دستاوردهای ارزشمندی در جابجایی کالا و مسافر و صرفه جویی سوخت خواهد داشت.

حبیبی یادآورشد: طول این پروژه ۱۴۸ كیلومتر است كه ۹۳ كیلومتر آن در استان قزوین و ۵ کیلیومتر در استان مازندران واقع شده است.

کاهش ۱۸۲ کیلومتر از مسیر

معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: پروژه احداث راه اصلی قزوین- الموت-تنكابن در فاز اول ۶۵ درصد و در فاز دوم ۱۲ درصد پیشرفت فیزیكی دارد. 

وی افزود: ۵۵ كیلومتر باقی مانده از مسیر نیز در استان مازندران واقع شده و با توجه به مسافت فعلی قزوین تا تنكابن كه ۳۳۰ كیلومتر است با اجرای این پروژه طول مسیر ۱۸۲ كیلومتر كاهش خواهد یافت.

این مسئول تصریح کرد: اجرای كامل این پروژه كه كاربرد ملی دارد به رونق گردشگری منطقه كمك قابل توجهی خواهد كرد و با توجه به اینكه طرح توجیه اقتصادی بالایی دارد می تواند جاذبه های تاریخی و گردشگری استان های قزوین و مازندران را به گردشگران بیشتر معرفی کند.

۱۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت

حبیبی اظهار داشت: با اجرای پروژه قزوین، الموت، تنكابن كه دو شهر و حدود ۱۰۰ روستا از مزایای پروژه بهره مند می شوند، ترافیك استان‌های غرب، شمال‌غرب و مركز كشور نیز کاهش یافته و در شهرهای شمالی كشور توزیع می شود.

معاون عمرانی استانداری قزوین یادآورشد: با احداث و تكمیل این پروژه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد و نرخ داخلی (IRR  ) برابر ۸.۳۰ درصد بوده كه با این نرخ، تنزیل هزینه ها و منافع یكسان خواهد بود و در سال ۱۳۹۸ جریان نقدی مثبت شده و با گذشت سه سال از زمان ساخت، هزینه های اولیه ساخت جبران خواهد شد.

وی بیان کرد: در اجرای این پروژه احداث ۲۷ دستگاه تونل به طول ۱۳ كیلومتر پیش بینی شده كه طولانی‌ترین آن ۴۳۰۰ متر طول دارد.

 
حبیبی تصریح کرد: تاكنون ۳۸۵ هزار تن آسفالت در این پروژه مصرف شده كه با توجه به پیشرفت ۶۵ درصدی فاز اول و ۱۲ درصدی فاز دوم پروژه، تاكنون حجم خاك برداری صورت گرفته ۳۰ میلیون مترمكعب است كه میلیون مترمكعب نیز خاك ریزی انجام شده است.

به گفته معاون عمرانی استانداری قزوین هزینه اجرای این طرح یك هزار میلیارد تومان است.

منبع خبر:

خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *