عادت‌های مصرف قهوه ممکن است در دی‌ان‌ای ما نوشته شده باشد

چرا بعضی از افراد در یک روز چندین فنجان قهوه می‌نوشند در حالیکه عده‌ای دیگر به یک یا دو فنجان اکتفا می‌کنند؟

بعضی مدارک نشان می‌دهند که مقدار قهوه مصرفی بیشتر از میزان خوابی که در طول شبانه روز داریم، به ژنتیک ما بستگی دارند.

محققان می‌گویند: قهوه، بعد از آب و چای، یکی از شناخته شده ترین نوشیدنی‌های سراسر دنیاست و مصرف مداوم قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد.

تحقیقات اخیر نوشیدن قهوه را به افزایش حافظه کوتاه مدت ارتباط داده‌اند و بیان کردند که این نوشیدنی می‌تواند از ام اس، ملانوما، دیابت نوع 2 و سرطان کبد پیشگیری کند. هم‌چنین احتمالا برای قلب شما نیز فایده‌هایی دارد.

در یک از تازه ترین مقالات که روز پنجشنبه در Scientific Reports منتشر شد، یک تیم تحقیقاتی از دستاوردشان سخن می‌گویند که طبق آن، یک توالی ژنی می‌تواند مصرف قهوه را محدود کند.

نویسندگان این مقاله یک گروه ۱۲۰۰ نفری در ایتالیا را مورد تحقیق و بررسی قرار دادند که از این میان، افرادی که توالی ژنی PDSS2 را داشتند، یک فنجان قهوه کمتر از بقیه مصرف می‌کردند.

مطالعات عمیق‌تر بیان داشت: به نظر می‌رسد بیان ژن PDSS2 توانایی بدن برای تجزیه کافئین را محدود می‌کند.

اگر این ادعا درست باشد، افرادی که این توالی ژنی در سلول‌هایشان موجود باشد، برای داشتن تجربه خوب از مصرف کافه، فنجان‌های کمتری می‌نوشند چون در این گروه، کافئین به مدت بیشتری در سیستم گوارش باقی می‌ماند.

برای اثبات دست آوردهای این بررسی، محقان ۱۷۳۱ نفر از مردم کشور هلند را وارد یک تحقیق کردند.

اگرچه نتایج به دست آمده از این بررسی تقریبا مشابه با آزمایش قبل بود اما تفاوت تعداد فنجان‌های مصرفی بین دو گروهی که دارای این ژن هستند و یا این توالی را ندارند کمتر بود.

نویسندگان این مقاله اذعان داشتند که برای مطمئن‌تر شدن باید تحقیقات را در سطح وسیع‌تری از افراد جامعه پی بگیریم.

اما همین حالا هم  همگی از این نکته اطمینان کسب کرده‌اند که ژنی کشف شده که تا پیش از این کسی از ارتباط آن با مصرف قهوه حرفی به میان نیاورده بود.

Nicola Piratsu نویسنده اول این مقاله که یکی از محققان حوزه ژنتیک در دانشگاه ادینبرو کشور اسکاتلند است گفت:

«نتایج مطالعه ما هم جهت با نتیجه تحقیق قبلی‌ست و ما هم به این نکته تاکید داریم که ممکن است میزان مصرف قهوه در ژن افراد نوشته شده باشد!»

منبع: bendbulletin.com

برچسب شده در:, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *