۷۰ درصد درآمد ۵ دهک پایین همان یارانه نقدی است/ سهم بیشتر دهک‌های بالا از یارانه انرژی

جواد صالحی اصفهانی امروز در نشست هدفمندی یارانه‌ها (حمایت از خانوار) در همایش اقتصاد ایران با  اشاره به اینکه سهم بیشتری از یارانه انرژی به دهک‌های بالا تعلق می‌گیرد، اظهار داشت: خانوارهای فقیر درصد بیشتری از درآمد خود را بابت هزینه انرژی می‌دهند و گفته می‌شود، اگر قیمت‌ها اصلاح شود این هزینه کاهش می‌یابد در حالی که هزینه خانوار کم‌درآمد از این محل بیشتر می‌شود و به ضرر آنهاست.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: یک سوم درآمد خانواده‌های فقیر صرف هزینه انرژی است این در حالی بوده که خانواده‌های با درآمد بالا ۶ درصد هزینه خود را برای این بخش می‌پردازند.

وی با تأکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها باید در کنار هدفمندی انرژی مورد توجه باشد، تصریح کرد: تقسیم ثروت هیدروکربن به گونه‌ای است که دو سوم این درآمد را دولت از مردم نمی‌گیرد و بابت هزینه انرژی می‌رود.

صالحی اصفهانی با بیان اینکه اعطای یارانه نقدی برای بهبود زندگی تهی‌دستان در ۳۰ کشور دنیا اجرا می‌شود، بیان داشت: ۷۰ درصد درآمد ۵ دهک پایین از یارانه نقدی است و همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای هدفمندی یارانه‌ها ساعت کار بالا رفته و بعد از سه فصل پایین آمده است.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *