چرخ گردان اینستاگرام

اینستاگراماز دیرباز انسان نیاز به حضور در جمع را احساس می‌کرد و همین موضوع سبب پیدایش خانواده به عنوان کوچکترین هسته جامعه انسانی شد و زمینه ساز ساخت بافت بزرگتری به نام جامعه شد، جامعه‌ای که نظم نوینی را به زندگی بخشید.

در چند سال اخیر با رواج اینترنت در میان مردم شاهد پدیدار شدن شبکه‌های اجتماعی بودیم که بسیاری از آن‌ها در بستر موبایل فعالیت می‌کردند.

نمونه بارز آن که سرآمد دیگر رقباست و از لحاظ فراگیر بودن گستره ی زیادی را پوشش می‌دهد اینستاگرام است.

شبکه‌ای با طراحی ساده و در عین حال پیچیدگی‌هایی که هر رهگذری را جذب خود می‌کند چه برسد به کسانی روزانه بخشی از زمان خود را صرف گشت و گذار در وب می‌کنند.

این شبکه که ابتدا توسط کوین سیستروم و مایک کرایگر طراحی و اجرا شد و توانست در مدت دو سال صد میلیون کاربر را جذب کند و دو سال پس از آن این عدد را به سیصد میلیون رساند.

رشدی که باعث شگفتی همگان شد و حتی خوشبین‌ترین کاربرانش را نیز غافلگیر کرد.

در این میان پای غول بزرگتری باز شد و آن فیسبوک بود که این شرکت را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد تا امپراطوری زاکربرگ ابعاد بزرگتری به خود بگیرد.

امروز نمی‌خواهیم درباره درآمد صاحبان فیسبوک صحبت کنیم بلکه نگاه کلان‌تری داریم و آن قدرت این رسانه در جهان است.

امروزه کمتر کاربر اینترنت را می‌توانیم بیابیم که عضو اینستاگرام نباشد و در نمایش رسانه‌ای نقشی را برعهده نداشته باشد.

این نقش که هر روز پر رنگ‌تر می‌شود طوری نوشته شده است که هرکسی نقش اول را خودش برعهده داشته باشد.

به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و فیلم‌هایی که روزگاری نمایش آن تنها در محفل خصوصی امکان‌پذیر بود و اگر به بیرون درز می‌کرد پیامدهای ناخوشایندی داشت، امروز به سادگی در معرض دید همگان قرار می‌گیرد.

 موردی که در پی این جستار مطرح می‌شود این است که کاربران بدون ترس مهم‌ترین اسرار زندگی خود را مطرح می‌کنند در حالی که بسیاری در کمین نشسته‌اند تا از این اشتباه سود ببرند.

هر چند کاربران تلاش می‌کنند خود را در این زمینه بی‌تفاوت نشان دهند این بی‌تفاوتی می‌تواند آسیب‌های فردی و اجتماعی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

شوق در جمع بودن که در آغاز به آن پرداختیم از عوامل دو چندان کردن این آسیب هاست، اما چرا اینستاگرام؟

باید گفت اینستاگرام طوری طراحی شده است که کاربر را وادار می‌کند هر چه بیشتر اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارد و به اندازه‌ای زیرکانه برنامه ریزی شده که عطش سیری ناپذیری را به وجود می‌آورد که به این سادگی‌ها درمان پذیر نیست.

کسانی هستند که هرچند ساعت یک عکس از خود به اشتراک می‌گذارند و چشم به راه لایک‌هایی می‌نشینند که مانند تشتک نوشابه بی‌ارزش ولی جذاب به نظر می‌آیند در مقاله‌های بعدی بیشتر با شما در این زمینه صحبت خواهیم کرد.

برچسب شده در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *