مصرف بنزين در سال ۱۳۹۱ به روزانه ۱۳۲ میلیون لیتر رسيد

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، با اشاره به سیاست‌های جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: قبل از اجرای سهمیه‌بندی بنزین، در سال 1391 روزانه بیش از 132 میلیون لیتر بنزین در کشور عرضه مي شد که رشد 10درصدي را نشان مي دهد.

مصرف بنزين در سال ۹۱ به روزانه ۱۳۲ میلیون لیتر رسيدسید ناصر سجادی با بيان اين مطلب گفت: با وجود توسعه گازرسانی،همچنان مقادیر فراوانی فرآورده در سراسر کشور توزیع می شود که از اهمیت جایگاه شرکت ملی پخش برای تامین انرژی مورد نیاز مردم در بخش های مختلف حکایت دارد.

سجادي افزود: در سال 1355، میزان توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور، روزانه 74 میلیون لیتر بود که حدود 10 درصد آن را گاز طبیعی و 90 درصد دیگر انرژی مورد نیاز کشور را سایر فرآورده‌های نفتی تأمین می‌کرد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در سال 86 همزمان با اجرای سهمیه‌بندی بنزین، این فرآورده روزانه 64 میلیون لیتر در کشور توزیع می‌شد که کنار آن با عرضه CNG، صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف بنزین حاصل شد.

سجادی تاکید کرد: با اجرای سهمیه بندی بنزین (در سال ١٣٨٦) روزانه ٦٤ میلیون لیتر از این فرآورده در کشور توزیع و در کنار آن نیز با عرضه سی ان جی، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف بنزین حاصل شد.

وی همچنین با بیان اینکه بستر هدفمند کردن یارانه‌ها، سامانه هوشمند سوخت بود، گفت: در سال 1389 که این قانون اجرا شد بنزین را با شش نرخ عرضه کردیم که اگر سامانه هوشمند سوخت نبود، با هیچ تشکیلاتی نمی‌شد این بنزین‌های چندنرخی را عرضه کرد.

وی یادآور شد: ما می‌بایست تمام ابزارها و سامانه‌هایی را که در اختیار داریم به‌خوبی حفاظت و رهبری کنیم و این وظیفه به‌عهده نیروهای حراست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است که با گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط  باید بر کل سامانه‌ها کنترل و نظارت داشته باشند.

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: سال گذشته به طور میانگین روزانه ٢٦٠ میلیون لیتر فرآورده نفتی در کشور توزیع شد. وی تصریح کرد: در سال 1391 از کل 680 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی توزیع‌شده در کشور، 260 میلیون لیتر مربوط به شرکت ملی پخش و مابقی مربوط به گاز طبیعی بوده است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در پی دارد، عنوان کرد: قبل از اجرای سهمیه‌بندی بنزین، رشد مصرف این فرآورده 10 درصد بود که اگر با همان میزان رشد 10درصدی ادامه می‌یافت، در سال 1391 می‌بایست روزانه بیش از 132 میلیون لیتر بنزین در کشور عرضه می‌کردیم که علاوه بر رشد مصرف بی‌رویه، برای حمل آن نیز دچار مشکل می‌شدیم.

سجادی با بیان این که مصرف گازطبیعی در سال های اخیر ثابت بوده است، رشد مصرف فرآورده های نفتی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره نفت سفید) را چشمگیر خواند و گفت: این رشد گویای حساسیت کار شرکت ملی پخش است.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *