راهنمای انتخاب و خرید کفش

نکاتی وجود دارد که در خرید کفش باید با به آنها عمل کنید و آنها را در نظر داشته باشید تا انتخاب خوبی را تجربه کنید . با انتخاب یک کفش مناسب می توانید تا حد مطلوبی روی راحتی و سلامت خود تاثیرگذار باشید. شاید فکر کنید خرید کفش یعنی رفتن به فروشگاه و انتخاب از بین مدل های مختلف موجود می باشد . ولی به همین سادگی هم نیست . نکاتی را در این مقاله بررسی می کنیم که در انتخاب کفش حائز اهمیت است.

۱) اندازه پاهایتان را بدانید: پیش از خرید کفش با دقت به پاهایتان نگاه کنید. به فرم و شکل پا، پهنای پنجه، قوس کف پا و برآمدگی پاهایتان دقت کنید. هنگام خرید، کفشی را انتخاب کنید که مناسب شکل و فرم پاهایتان باشد و بیشترین هماهنگی و تطابق را با پایتان داشته باشد.

 

۲) برای پای بزرگ تر کفش بخرید: در بعضی افراد اندازه هر دو پا کاملا یک اندازه نیست و ممکن است یکی از پاها بزرگتر از دیگری باشد. برای پای بزرگتر کفش بخرید و اگر لازم بود برای پای کوچکتر از کفی استفاده کنید.

 

۳) صبح خرید نروید: بعد از ظهر و ساعات پایانی روز بهترین زمان برای خرید کفش است. اندازه پاها در طول روز تغییر می‌کند. اندازه پاها در پایان روز و بعد از چند ساعت راه رفتن و ایستادن، اندازه بزرگتری نسبت به ساعات اولیه روز دارد.

 

۴) کفش تنگ نخرید: کفشی بخرید که از همان ابتدا اندازه پایتان باشد و در آن احساس راحتی کنید. به این امید که کفش بعدها جا باز می‌کند، کفش تنگ نخرید.

 

۵) اول کفش را بپوشید، بعد بخرید: ممکن است اندازه پاها تغییر کند. هر بار خودتان به خرید بروید. کفش را در مغازه بپوشید و امتحان کنید و تنها به دلیل اینکه کفشی اندازه کفش قبلی‌تان است، آن را نخرید.

 

۶) هنگام خرید حتما جوراب بپوشید: اگر هنگام خرید کفش جوراب نپوشید، ممکن است با پوشیدن جوراب کفش برایتان تنگ باشد. بعد از انتخاب کفش مناسب، هر دو لنگه کفش را بپوشید و چند قدم راه بروید.

 

۷) به پنجه کفش دقت کنید: پنجه کفش نباید باریک و تیز باشد. انگشت ها باید راحت بوده و روی هم قرار نگیرند. دقت کنید انگشت شست به‌اندازه کافی جا داشته باشد و راحت بتواند حرکت کند. کفش نباید آنقدر گشاد باشد که پاشنه پا هنگام راه رفتن از کفش بیرون بیاید.

 

۸) کفشی با رویه مناسب بخرید: جنس رویه کفش باید نرم و قابل انعطاف باشد. کفش‌های چرمی ‌مناسب‌ترین جنس رویه هستند. کفش‌هایی با رویه پلاستیکی موجب تعریق و بوی بد پا می‌شوند.

 

۹) به کف کفش هم توجه داشته باشید: قسمت بیرونی و خارجی کفی کفش که با سطح زمین تماس دارد باید از جنس محکم و بادوام بوده و سطح آن هم صاف و لیز نباشد. قسمت داخلی کفی باید نرم باشد تا پا در آن احساس راحتی کند.

 

۱۰) کفش های پاشنه بلند و بدون پاشنه نخرید: کفش های پاشنه کوتاه آسیب کمتری به پاها می رسانند اما کفش های بدون پاشنه با کفی تخت هم مناسب نیستند. بهتر است پاشنه کفش کمتر از سه و بیشتر از پنج سانتی‌متر نباشد. بررسی‏ ها نشان داده است در مقایسه با کفش های پاشنه کوتاه، کفشی با پاشنه‌ای حدود ۵/۲ سانتیمتر ۲۲ درصد، کفشی با پاشنه پنج سانتیمتر ۵۷ درصد و کفشی که پاشنه هشت سانتیمتری دارد، ۷۶ درصد به دیسک‌های بین مهره‌ای و زانو بیشتر فشار وارد می کند. به علاوه، کفش های پاشنه بلند عضلات پشت ساق پاها را فشرده و منقبض می کند و عملیات خون رسانی در این عضلات را مختل می کند.

 

منبع:جذاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *