بحران ریزش مو

ریزش مومو به عنوان مهم‌ترین عضو در زیبایی بشر نقش اساسی در بالابردن اعتماد به نفس افراد بازی می‌کند، اما همه انسان‌ها نمی‌توانند به طور کامل از این موهبت برخوردار شوند و گهگاه دچار چالش‌های جدی در این زمینه می‌شوند.

پرسش اینجاست که چرا بسیاری از مردان و در موارد نادری زنان دچار این بحران می‌شوند، بحرانی که فشار روحی زیادی را به فرد وارد کرده و وی را از انجام کارهای روزانه باز می‌دارد.

به راستی دلیل ریزش مو از نگاه دانش روز چیست و چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

برای این مهم می توان دلایلی زیادی را برشمرد از جمله عوامل محیطی ژنتیکی هورمونی و اختلالات تیرویید.

با اینکه این موارد میان مردان و زنان مشترک است اما در مورد بانوان می‌توان به عامل دیگری نیز اشاره کرد و آن نوع مصرف مواد غذایی است.

گهگاه بانوانی را می‌بینیم که خود را درگیر رژیم های سخت غذایی می‌کنند تا به وزن ایده ال خود دست یابند، اما این حرکت که در بیشتر موارد به صورت ضربتی و بدون برنامه علمی جلو می‌رود باعث شده به بدن شوک وارد شده و یکی از واکنش های آن ریزش مو می‌شود.

از سوی دیگر پیامدهای بارداری نیز جزیی از این موضوع به شمار می‌آید که با بارداری و پس از آن می تواند به زیبایی برخی از مادران آسیب وارد کند.

البته هر ریزش مویی به معنای طاسی نیست و گهگاه ممکن است به دلیل عوامل گوناگون دچار این مشکل شویم اما پس از مدتی برطرف شود.

مهم ترین موضوعی که درباره ریزش مو وجود دارد ارثی بودن آن است. اگر پدر شما ریزش مو داشته و دارد بخت شما برای ریزش مو بالاتر می‌رود حال اگر در خانواده مادری نیز کسی دچار این مشکل است با درجه شانس بالاتری باید به این موضوع فکر کنید.

همان طور که رسیدگی نکردن به مو آسیب زننده است رسیدگی بیش از اندازه به موها هم سبب شکستگی مو و آسیب به ریشه های آن می‌شود.

اما راهکار چیست و چگونه می‌توان این بیماری را درمان کرد و یا جلوی پیشرفت آن را گرفت.

نخست اینکه گول تبلیغات رسانه‌ها درباره درمان ریزش موی خود را در چند روز و چند هفته را نخورید زیر این مشکل ریشه‌دار تر از این است که با چند لوسیون و یا مانند آن ترمیم شود و نیاز به یک دوره درمانی و رعایت نکاتی دارد که از سوی پزشک متخصص به شما گفته می‌شود.

نخستین و مهم ترین روش برای درمان مشاوره با متخصصین و کنار گذاشتن عادت‌هایی است که باعث ریزش مو شده است و بهره گیری از درمان‌های دارویی که از آن جمله می‌توان به داروی ماینوکسیدیل اشاره کرد.

یادمان نرود که طاسی می‌تواند در بخشی از سر مانند شقیقه ها و یا تمامی سر ظاهر شود که هر کدام باید به صورت جداگانه درمان شود.

از امیر ایلخانی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *