بازار بورس در جایگاه اول سرمایه گذاری از دید مردم/شوکی که بازار بورس نیازمند آن بود

بورسبر اساس نظرسنجی ، مردم بورس را همچنان سودآورترین بازار برای سرمایه گذاری اعلام کردند.و در جریان تصویب نرخ گاز 13 سنتی شوک وارد شده ،تالار شیشه ای را سبز پوش کرد.

بر اساس نظرسنجی یکشنبه شب برنامه تلویزیونی ، اکثر مخاطبان این برنامه، بورس را همچنان سودآورترین بازار برای سرمایه گذاری اعلام کردند.

بورس اوراق بهادار تهران سال 92 را پر قدرت آغاز کرد بطوریکه  رشدمیانگین بازده سرمایه‌گذاری در فروردین امسال بورس تهران به 6.6 درصد رسید.

فروردين 92، بورس تهران در روز‌های 5،6 ،7 ،10،11 و 14فروردین‌ماه باز بود و در طول این مدت سهامداران سه هزارو 886میلیارد ریال سهام خریداری کردند و این موضوع منجر به رشد شاخص بورس تا سقف دو هزارو110واحد شد. این آمار نشان می‌دهد که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در دو هفته نخست سال 92معادل 5/5درصد بوده است.

همچنین ارزش بورس تهران فقط در هفته نخست فروردین‌ماه با 10هزار میلیارد تومان افزایش به 180هزار میلیارد تومان رسید.

 ارزش کل بورس تهران در پایان سال 91به 170هزار میلیارد تومان و ارزش کل معاملات بورس در 12ماه سال گذشته بالغ بر26هزار میلیارد تومان بوده است این آمار ها بیانگر رشد صعودی بازار بورس از ابتدای سال است .

تالار شیشه ای نیمه سال را با رکورد زنی های پیاپی ادامه داد ودر سوم آذر ماه شاخص کل توانست قله 80 هزارواحدی ،17 آذز ماه قله 85 هزار واحدی و 10 دی ماه قله ی 89 هزارو 500 واحدی را فتح کند .اما چیزی از سربلندی بازار بورس بر سایر رغیبان نگذشته بود که چراغ نزول این بازار از 17 دی ماه آغاز شود و بورس تهران شاهد افت و ریزش شاخص ها شد بطوریکه بیشترین افت را در تاریخ 23 بهمن ماه با عقب گرد و رسیدن به کانال 79 هزار واحدی شاهد بود.

عوامل متعدد و شایعات زیاد از دلایل افت های اولیه بازار بورس بود اما یکی از دلایل افت شاخص ها که منجر به متوقف شدن نماد پتروشیمی ها شد تعییت قیمت خوراک بود.

روند افت بازار سرمایه بطوری بود که بسیاری از فعالان این بازار را دچار نگرانی و باعث متضرر شدن بسیاری از آنان شد.تشکیل صف های فروش باعث خروج نقدینگی از این بازار شد .

سرمایه گذاران خرد که در  یکسال اخیر بازار بورس را بهترین مکان برای سرمایه گذاری انتخاب کرده بودند و از بازار های سکه،دلار و مسکن روی گردانده بودند اینک با افت شدید بازار  در تلاش برای خروج هر چه سریعتر سرمایه خود هستند. 

اگرچه روانه شدن نقدینگی جامعه به سمت بازار توسط غیرحرفه‌ای‌ها که سود خوبی هم نصیب آنها کرد باعث رشد هیجانی شاخص و قیمتها در بورس شد تصمیمات غیرمنطقی مجلس به ویژه در بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز از جمله عوامل اثر گذار بر روند نزولی این روزهای بازار سرمایه است که نشان از عدم ثبات سیاستگذاری در اقتصاد دارد.

پایداری روند شدید نزولی طی یک ماه گذشته و بازگشت شاخص کل به مدار 79 هزار واحدی و در نتیجه روند خروج سرمایه از بورس، باعث شده تا دولت و مسئولان سازمان بورس به تکاپو بیافتند و به دنبال راهی برای خروج بورس از این وضعیت باشند.

 رییس سازمان بورس با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان ارشد بازار سرمایه به دیدار علی طیب نیا رفت ودغدغه و پیشنهادهای خود را به منظور بهبود شرایط بازار سهام ارایه داد.

  علی طیب نیا درنشست مشترک با مدیران بازار سرمایه و بازیگران بزرگ بورس با بیان این  که یکی از سیاستهای دولت این بود که با اطمینانی که به مردم می دهد سرمایه ها را به سمت بازار سرمایه سوق دهند گفت: مردم نیاز دارند دارایی و پس اندازهای خود را بالاترین بازدهی و کمترین میزان ریسک حفظ کنند و بهترین مکان برای رسیدن به این هدف بورس است.

 وی درخصوص نوسانات اخیر بازار سرمایه کشور نیز گفت: افزایش قیمت ها بی رویه  بود و به همین دلیل دولت تصمیم گرفت در جهت پیشگیری از تبعات احتمالی آن ورود پیدا کند.

وزیر اقتصاد افزایش قیمت خوراک پتروشیمی را بعنوان یکی از دلایل نوسانات اخیر بازار سرمایه برشمرد و خاطر نشان کرد: بازار سرمایه و صنایع پتروشیمی آمادگی پذیرش قیمت زیر 10 سنت را دارند. 

طیب نیا همچنین از عرضه سهام خرد در بازار خبر داد و گفت: با عرضه سهام خرد در بازار جلوی رشد بی رویه افزایش قیمت گرفته شد.

بنا بر این گزارش از 26بهمن ماه قوانین جدیدی بر معاملات بورس تهران حاکم شد. قوانینی که در ساعات ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ظهر، به هیچ شخص حقیقی و حقوقی اجازه ثبت سفارش بیش از ۲ درصد حجم مبنا یا نهایتا ۵۰۰۰۰ سهم (هر کدام بیشتر باشد) را نمی دهد.

بر اساس آمارهای موجود، تعداد نمادهای مورد معامله در نخستین روز اجرای طرح حمایت از سهام داران خرد در قیاس با روز کاری قبل 10 درصد افزایش یافته و از رقم 368 نماد به حدود 388 نماد رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار  در مورد سازوکار اجرایی جدید گفت: طرحی که اجرا شد، جهت اطمینان‌بخشی به بازار بود که جلوی هیجان کاذب را گرفت.

وی ادامه داد: در این سازوکار جدید از ساعت 8:30 دقیقه تا 12 به دلیل جلوگیری از جوهای روانی کاذب و نگرانی از صف‌های فروش، محدودیتی در فروش سهام ایجاد شد که این محدودیت از ساعت 12 به طور کامل برداشته شده و برمبنای قیمت پایانی امکان معاملات به هر تعدادی فراهم شده است.
 
صالح‌آبادی با اشاره به اینکه در روزهای پررونق هم با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی در گذشته جلوی افزایش بیش از حد قیمت‌ها گرفته شد، گفت: در این خصوص با هماهنگی‌ سازمان بورس، عرضه‌ها به طور کاملاً طبیعی و بر مبنای شرایط بازار جهت گسترش مالکیت عمومی انجام شد.
 تصمیم جدید هیأت مدیره سازمان بورس درخصوص تعیین سقف فروش طی ساعت 8:30 تا 12، در کوتاه مدت توجیه پذیر و منطقی است، اما باید با سرعت ابهامات موجود در گروه هایی مثل پتروشیمی ها، سنگ آهنی ها و حتی خودرویی ها رفع شود.

  اقداماتی از این دست از فشار فروش کاسته هیجان ورود به صف های فروش توسط حقیقی ها را کاهش داده و موجب می شود تحلیل، جای تصمیم هیجانی رابگیرد اما با این اقدام و با توجه به ایجاد برخی ابهام ها، مجموعه ای از سوالات برای سهامداران ایجاد شده و همچنین  حجم معاملات نشان از بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار است .

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند (ج) تبصره الحاقی 21 مصوب کرده بودند که قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چهارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها به گونه ای تعیین شود که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذار این واحدها تا 25 درصد باشد به شرط این که از 15 سنت در هر مترمکعب کمتر نباشد که این موضوع منجر به واکنش های منفی بازار سرمایه و فعالان صنعت پتروشیمی  شد .

بهروز نعمتی  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه بودجه 93 برای تأمین نظر شورای نگهبان در اخطاری با استناد به اصل 40 قانون اساسی گفت: در طول هفته گذشته و بعد از تصویب لایحه بودجه و تعیین قیمت 15 سنت برای هر متر مکعب خوراک گاز واحدهای پتروشیمی مردم ضعیف کشور در بورس بالغ بر ده ها هزار میلیارد تومان ضرر دیدند. باید با ایجاد فضایی مناسب سرمایه گذاران را برای انجام سرمایه گذاری در کشور ترغیب کنیم.

نوبخت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در جلسه علنی (دوشنبه) مجلس در هنگام بررسی پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر واگذاری قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی به دولت در موافقت با این پیشنهاد گفت: ما در تلاشیم مشکلی را که در بورس ایجاد شده حتما کنترل کنیم و از تسری آن به دیگر بازارها جلوگیری کنیم.

نوبخت ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که قانونی بین بازار بورس و کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند برقرار کنیم و این پشتوانه را به آنان بدهیم. زمانی که شما شرط 15 سنت را به این موضوع اضافه کردید یعنی واگذاری این امر را از دولت گرفتید اگر این اتفاق نمی افتاد دولت می بایست به صورت جدی به این موضوع پاسخگو می بود من پیشنهادم این است که شما بار دیگر به دولت اجازه دهید تا قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را ارائه کند.

وی تاکید کرد: بهترین پیشنهاد این است که مجلس در جایگاه سیاستگذاری و نظارت عمل کند و به ما اجازه دهد که این موضوع را پیگیری کنیم این گونه مجلس می تواند از دولت توضیح بخواهد.

نوبخت خاطرنشان کرد: در این راستا دولت کارشناسان کافی را در اختیار دارد و به گونه ای عمل خواهد کرد که همه فوایدی که باید برای منافع ملی تسهیل شود ایجاد شده و آرامش به بازار بورس بازگرد.

***کف قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها 13 سنت تعیین شد

در نشست علنی دوشنبه 28 بهمن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه بودجه 93 کل کشور برای تامین نظر شورای نگهبان با 146 رای موافق ، 44 رای مخالف و 6 رای ممتنع با اصلاح تبصره الحاقی لایحه بودجه سال 93 موافقت کردند.

با موافقت نمایندگان تبصره الحاقی 21 به ماده واحده لایحه بودجه سال 93 کل کشور به شرح زیر اصلاح شد: قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چهارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌گردد که از 13 سنت در هر مترمکعب کمتر نشود. همچنین به منظور تحریک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی و پایین دست و واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی وپایین دست و اشتغالزایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت مکان یابی وزارت نفت، قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌ای تخفیف دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه گذار تا سی درصد (30٪) باشد. 

 با اعلام خبر تصویب نرخ گاز ۱۳ سنتی در صحن علنی مجلس شوک وارد شده به بازار بورس تهران از سوی مجلس شورای اسلامی ، باعث شد تا تقریبا همه صف های خرید بازار ریخته شود.و نماد لیدر های پر قدرت بازار دوباره سبز پوش شود.

 با توجه به اینکه  در حال حاضر قیمت سهام برخی شرکتهای بورسی به زیر ارزش ذاتی آنها رسیدهم اکنون  برای خرید شرایط خوبی را دارندوبهتر است در این شرایط خریداران وضعیت گذشته، حال و آینده سهام مورد نظر را برای خرید بررسی کنند.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *